Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwangerschap en geboorte zijn, net als de puberteit, een transitieperiode waarin het niet ongewoon is om uit evenwicht te raken. Kwalitatieve Perinatale Mentale Gezondheidszorg vertrekt vanuit het ‘normale’ gegeven dat het om een kwetsbare periode gaat. Dit betekent dat spreken over veranderende en intense emoties bij het ‘gewone’ horen en ruimte moet kunnen krijgen in de reguliere zwangerschapsbegeleiding en de ondersteuning van moeder, partner en baby.

    Multi- en transdisciplinair

    Kwalitatieve Perinatale Mentale Gezondheidszorg is per definitie multi- en transdisciplinair met aandacht voor het welzijn van moeder, partner en baby en omvat dus kennis van Parental Mental Health, Infant Mental Health  en gezinstherapeutische kennis. Er is veel aandacht voor een complementaire samenwerking met andere disciplines.

    Kwalitatieve Perinatale Mentale Gezondheidszorg is  geïntegreerd binnen de reguliere perinatale gezondheidszorg over alle zorgniveaus heen. Hierbij wordt uitgegaan van gedeelde zorg, gedeelde verantwoordelijkheden en gedeelde draaglast. Omdat er maatschappelijk nog steeds een taboe rust op psychische moeilijkheden tijdens de perinatale periode, is het belangrijk dat zorgverleners actief het gesprek hierrond aangaan. Extra aandacht voor screening en detectie is nodig omdat veel problematieken onder de radar blijven. Waar nodig, kan de psychische zorg opgeschaald worden wanneer er een meer intensieve en/of meer specialistische aanpak nodig is.

    • Kwalitatieve Perinatale Mentale Gezondheidszorg is herstelgericht en vertrekt vanuit het principe van gelijkwaardigheid. De focus ligt op veerkracht en eigen herstelmogelijkheden.
    • Kwalitatieve Perinatale Mentale gezondheidszorg is continu, bereikbaar, betaalbaar, beschikbaar en inclusief.
    • Kwalitatieve Perinatale Mentale Gezondheidszorg vraagt dus een samenwerking tussen alle verschillende perinatale hulpverleners in een zorgregio over de verschillende zorglijnen heen. Meer info hierover vind je bij het Zorgpad.